• Home
  • Genel
  • Genelkurmay, Karabekir Paşa’yı yine unuttu

Genelkurmay, Karabekir Paşa’yı yine unuttu

İlker Başbuğ’un Genelkurmay Başkanı olduğu 2009 yılı, meğer tarih açılımının bereketli yıllarındanmış da kadrini bilmemişiz.

Kâzım Karabekir gibi resmî tarih açısından ‘tehlikeli’ görülen bir komutanın bizzat Genelkurmay tarafından ilk ve belki de son kez anılması, ona nasip olmuştu. Şöyle ya da böyle Başbuğ bir tabuyu kırmıştı ama arkası getirilemedi. İnsanın aklına ister istemez ‘Genelkurmay’ın ahde vefa dediği bir seferlik miydi?’ sorusu geliyor.

Geçtiğimiz 26 Ocak Paşa’nın 64. ölüm yıldönümüydü. Karaman Valiliği, Belediye Başkanlığı ve Kazımkarabekir Kaymakamlığı tarafından ortaklaşa organize edilen konferansa çevre illerden gelenler de olmuştu. Verdiğim konferansa gösterilen ilgi gerçekten görülmeye değerdi. Salonda yer kalmayınca ayakta dinleyenler oldu. Beklerdim ki, askerler de gelip dinlesinler. Üniformalı kimse yoktu. ‘Sivil’ geldilerse bilmem.

Belki de ‘benim’ Kâzım Karabekir’imin kafalarındaki şablona ters düştüğündendir çekingenlikleri. Ancak bunun için kimseden özür dilemeyeceğim. Karabekir’in bir şiirinde dediği gibi “Korku bir sistir kalkar, hakikat güneştir doğar.” Şimdi korku dönemi bitiyor. Hakikat güneşinin doğma vaktidir.

Karabekir Paşa’yı bir elinde kılıç, öbüründe kalemle düşünmek hoşuma gidiyor. İyi bir asker; ama o kadarla bitmiyor. Aynı zamanda müşfik bir baba, kanunlara riayetten kıl kadar ayrılmayan dürüst bir vatandaş, hakkını sonuna kadar savunan medeni bir insan, inandığı dava uğruna hayatını ortaya koymayı bilen bir kahraman, zarif bir koleksiyoner, musiki ve şiirle iştigal etmiş, marş yazıp bestelemiş bir sanat amatörü, eğitim yoluyla kalkınma problemi üzerinde düşünmüş, dahası icraatta bulunmuş, sanayi projeleri olan bir devlet adamı, Kürt ve Ermeni sorunlarının başımızı ağrıtacağını daha 1920’lerden itibaren söyleyen ve mutlaka tedbir alınmasını isteyen ileri görüşlü bir siyasetçi ve düzinelerce kitaba imza atmış velud bir kalem…

Kâzım Karabekir 1920 yılında Erzurum’dayken düzenlenen bir törende halkın arasında.

O bunların hepsi. Belki de daha fazlası… Dolayısıyla Kâzım Karabekir’e, kafalarımızdaki klasik ‘asker’ şablonunu bir kenara bırakarak bakmamız, ayrıca Osmanlı’nın nasıl olup da bu denli çok yönlü askerler yetiştirebildiği üzerinde imal-i fikretmemiz gerekir.

Kâzım Karabekir Paşa tarihin yapılmasına katkıda bulunmuş bir şahsiyet her şeyden önce. İkinci olarak Meclis’te görev yapmış bir siyasetçi. Ancak üçüncü bir cephesi var: Yalnız ‘tarih yapan’ değil, aynı zamanda ‘tarih yazan’ biri olması. Galiba birilerini fena halde rahatsız eden de bu son özelliği.

O da Atatürk gibi işi şansa bırakmamış ve yaptığı tarihin hikâyesini yazıp geleceğe emanet etmiştir. Bu yüzden evi defalarca basılmış, dosyalarına el konulmuş, parasını kendi cebinden ödeyerek bastırdığı kitabı yakılmış, yine de mücadelesinden vazgeçmemişti.

Bir zamanlar yakılan kitaplarının rahatlıkla basılıp satılabildiği günleri göremedi belki ama hakikatin hakim olacağı, rahatlıkla konuşulabileceği bir Türkiye’nin özlemiyle yanıp tutuşmuştu. Türk Tarih Kurumu’na karşı verdiği mücadeleyi hatırlamamak haksızlık olur. Yetkililere, “Genç nesillere tarihi tek bir kişinin kahramanlığı üzerine kurarak anlatamazsınız. Bu, o kanlı mücadelede canını siper etmiş olan komutanlara ve hele kanını dökmüş Mehmetçiğe de hakarettir. Onların haklarını nasıl ödersiniz?” diye çıkıştığında takvimler 1942 yılını gösteriyordu.

Karabekir Paşa, 1922’de Trakya’ya yaptığı bir gezide subaylarla birlikte.

2012 Türkiye’si, Karabekir Paşa’nın 70, hatta 80 yıl önce verdiği o efsanevi mücadeleyi ve bu uğurda katlandığı türlü haksızlıkları anlayabilecek noktaya emekleye emekleye de olsa gelmiş bulunuyor. Türkiye demokratikleşme yolunda ilerlerken, tarihin de gözünün kendi üzerinde olduğunu hiç unutmamalı. Biz tarihi incelerken tarih de bizi inceler çünkü.

Ancak bu noktada önemli olan, Türkiye’nin korkudan bir yakılıp bir söndürülen “hırsız fenerleri”ne değil, Kâzım Karabekir gibi azim ve imanla mücadele etmiş ve hakikatin nasıl yıkılmaz bir dağ olduğunu bizlere göstermeyi başarmış ‘radyumlar’a olan ihtiyacını vurgulamaktır. Malum, radyumu tedbir almadan kullanmak tehlikelidir; çünkü sürekli olarak içe işleyen öldürücü ışınlar (radyoaktivite) çıkartır. Karabekir’in hayatı ve yazdıkları, bir bakıma resmî tarihin radyumudur.

Bence Kâzım Karabekir resmî tarih için hayattayken olsun, öldükten sonra yayınlanan kitaplarıyla olsun kesinlikle bir radyum etkisi göstermiş ve ideoloji eliyle bir tarih kurgulayanların daima korkulu rüyası olmuştur. Resmî ideoloji Paşa’yla uğraşırken, aynı zamanda kaçınılmaz olarak onun öldürücü ışınlarına da maruz kalmaktan kurtulamamıştır.

Bugün ‘Kemalist’ tarih görüşünün hasta ve bitap düşmesinde Paşa’nın radyum etkisinin payı büyüktür. Mesela onun resmî tarihte açtığı en büyük gedik, “19 Nisan 1919’da Trabzon’a çıktım.” cümlesinde ifadesini bulur ve bu atomik cümleyle birlikte biz resmiyette var olmayan ve tasavvurumuzda açılan yeni bir kulvarda koşmaya başlarız.

2012 Temmuz’u, Kâzım Karabekir’in 130. doğum yıldönümüne denk geliyor. Bu yılı Karabekir Paşa’nın tertemiz adının gelecek nesillerce de anılmasına ve anlaşılmasına çalışarak geçirmeye ve hâlâ ışımakta olan bu radyum’un nice gizlenen hakikatin ortaya çıkarılmasına vesile olmasını sağlayarak değerlendirmeye ne dersiniz?

Hayat Karabekir, babasını anlatıyor

Geçenlerde Karabekir Paşa’nın kızlarından Hayat Hanım’la konuşuyorduk. Babasıyla ilgili şu çarpıcı olayı anlattı:

Ailece bir sünnet düğününe gidiyorlarmış. Tabii “karga” dedikleri sivil polisler de peşlerinde. Tramvaya binmişler, polisler de binmiş. Gidecekleri yere gelince kendileri inmiş tramvaydan. “Baktım” diyor, “babam sağa sola baktı. Sonra hareket eden tramvayın peşinden koştu, camını tıklattı ve vatmana “İçeride arkadaşlarımız var, söylesin de insinler, indiğimizi fark etmediler galiba.” dedi. Kapı açıldı, hafiyeler de indiler. Babama dedim ki: “Niye haber verdiniz? Ne güzel kurtulmuştuk onlardan.” Bana verdiği cevabı hiç unutmuyorum: “Öyle deme evladım, onların da çoluk çocukları var. Onlar da bu işten ekmek yiyor. Bizi kaybederlerse üstlerine ne cevap verecekler? Belki de ekmeklerinden olacaklar. Onların görevi bizi takip etmek. Kendilerine yardımcı olmak da bizim görevimiz.”

Bence Milli Eğitim Bakanı’mız Ömer Dinçer bu anekdotu ders kitaplarına koydurmalı.

29 Ocak 2012, Pazar

One Comment

  • serpil

    25 Şubat 2013 at 00:34

    Sayın Mustafa Bey
    Bahsettiğiniz Karamandaki konferansta ben ve eşim de seyirci idik.Eşim hatta şaşırdı Karamanlılar tarih kültüre ne kadar meraklı.Bir çok yerde görülmeyecek ilgi her zaman vardır aslında. Öncelikle size çok teşekkür ediyorum Kazımkarabekir paşanın hakettiği değeri gün yüzüne çıkarma cesaretiniz gayretiniz için Allah razı olsun..Ülkemizin sizin gibi tarihçilere ihtiyacı var.Söylenecek çok şey var lakin sözü uzatıp değerini kaçırmak istemem.Bir Karamanlı olarak özellikle kendi blogumda da sizin yazılarınızdan alıntılamak isterim.Ne kadar çok ses o kadar kişiye ulaşmak diye düşünürüm ve haddim olmayarak beğendiğim yazıları blogumda yer vermek isterim.
    Selamet ve esenlik dileklerimle.

    Yanıtla

Bir yanıt yazın