Soru
1) Selçuklu ve Osmanlı’da tahnit veya mumyalama mevzuunda emsaller var mıdır?
2) Mumyalama ve tahnit -tabii ki İslam’da- caiz midir?
Abdullah Seyahat
Cevap
Selçuklularda mumyalama görülür ama Osmanlılarda yoktur. Tahnit, ölünün zaruri bir süre korunması amacıyla yapılır, bu İslamiyette caizdir. Hatta bir hadiste vücudun secdede yere değen kısımlarının geç çürümesi için sandal ağacı
kaynatılmış suyla yıkanması tavsiye edilmiştir. Fatih’in cenazesindeki işlemler için benim Fatih’in Rüyası adlı kitabımda bilgi vardır (s. 129-132). Giles Veinstein’ın Osmanlılar ve Ölüm (iletişim) adlı derlemesi ve Edhem Eldem’in Osmanlılarda Ölüm adlı kitapları tavsiyeye şayandır.
2 Comments
Selman
29 Ocak 2012 at 00:31Kanuni Sultan Süleyman zigetvar seferinde öldüğünde mumyalama yapılmamışmıydı ?
İsmail Sevinç
9 Şubat 2012 at 20:56Fatih Şehit olup ardından çıkan kargaşalarda cesedi unutuldu. Günler sonra kokmuş cesedinin farkına varıldı.Baltacı kethüdası Kasım ağa tarafından durum fatk edilip ceset tahnit edildi.Vefatından 19 gün sonra 22 mayıstaki cenaze namazıyla gömüldü.Üzerinde mum yakıldı. Bu gün dahi mezarı açılmış olsa bu durumgörülür.